Hemma

Publicerad 2014-12-17 17:13:30 i , Mammatankar,

Nu är vi äntligen hemma igen efter flera dygn på sjukhuset. Födselen startade på lördagsmorgonen med att vattnet gick halv 8. Väckde Alex och ringde in till föden som bad mig att komma in för att se om det var fostervatten (Jag var helt säker för det slutade inte att rinna). Hade inga värkar eller någonting så var ganska säker på att de skulle sända mig hem igen efter en check och be mig att komma tillbaka när det började. När vi satt utanför undersökelserummet så märkte jag att värkarna började komma lite smått. Jag fick komma in och fick ligga på bänken och få CTG och en sådan som mätte hur ofta och länge värkarna höll i sig. De började komma tätare och gjorde ondare när jag legat där en stund och visste då att allt var igång. Fick ett rum att ligga på och barnmorskan undersökte mig och var öppen 3-4 cm. Värkarna började göra ännu ondare och jag fick lustgas vilket inte hjälpte mig så mycket. Blev inte illamående av det med väldigt trött och jag kände att detta klarar jag mig utan. Barnmorskan frågade om jag ville ha epiduralbedövning och det sa jag att jag ville ha så hon gick och beställde det till mig. 45 -50 minuter senare så fick jag en till undersökelse och det visade sig att jag hade öppnat mig till 7-8 cm så här gick det undan. 
 
Fick äntligen satt epiduralbedövningen men det var försent. Var öppen 9,5 cm när han satt den så när tryckvärkarna började så började jag att känna av den med att jag blev bedövd i magen och ner lite på benen.
 
12:51 var hon ute. En liten liten flicka på 2810 gram och 45 cm lång.
 
Fick ligga med henne i sängen ett bra tag innan de tog henne för att mäta och väga och allt det där som måste göras. Hade lite för låg kroppstemperatur så hon fick ligga i en timme i kuvös och värma sig upp,
 
Igår fick vi alltså komma hem och det kändes väldigt skönt att göra det så man får slappa av på ett annat sätt och ta in allt. känns fortfarande helt overkligt.
 
Än så länge har allt gått bra och hon sover äter och bajsar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela